De Alphense zendmast wordt de ‘Eiffeltoren’ van Alphen aan den Rijn

De Alphense zendmast wordt de ‘Eiffeltoren’ van Alphen aan den Rijn

De Alphense zendmast wordt de ‘Eiffeltoren’ van Alphen aan den Rijn

Op vrijdag 22 december om 17.00 uur wordt de Alphense zendmast permanent verlicht, waardoor de toren in de wijde omtrek te zien is. “Wereldsteden als Parijs, Londen en New York hebben al iconische gebouwen die verlicht kunnen worden bij bijzondere gelegenheden”, vertelt een van de initiatiefnemers Gert-Jan Woudsma, eigenaar van Hillsafety. “Alphen aan den Rijn hoort met dit verlichte pronkstuk straks in dat rijtje thuis.”

De communicatietoren van Alticom, betere bekend als de Alphense zendmast, communiceert straks  ook visueel. De toren is volledig verlicht en dient daardoor nu tevens als baken en dus als herkenningspunt, Alphen aan den Rijn is in het donker van kilometers afstand zichtbaar. Na de 22ste is de toren vaker in verschillende kleuren te zien. Met de kleuren uit het lichtschema wordt ingespeeld op belangrijke dagen en andere gebeurtenissen die publieke aandacht verdienen. Zo wordt de toren op 24, 25 en 26 december in kerstkleuren gehuld, is de toren met Koningsdag oranje en met bevrijdingsdag in de kleuren van de Nederlandse vlag.

Saamhorigheid
Alphenaar Ben Wilms bedacht het idee om de Alphense zendmast te verlichten en bracht dit idee aan bij de Economic Development Board Alphen (EDBA) die dit idee als initiatief verder heeft gebracht en via Alphen marketing heeft gerealiseerd. De verlichting is tot stand gekomen dankzij een coöperatie tussen EDBA, Alphen Marketing, Gemeente Alphen aan den Rijn, Alphen On Fibre en Hillsafety.

Voor de gemeente en Alphen marketing gaat dit project dan ook gepaard met symboliek. De aangelichte Alphense zendmast in het Rijnhavengebied is een tastbaar bewijs van de daadkracht in Alphen aan den Rijn en de resultaten die geboekt worden als er doelgericht wordt samengewerkt.

“De toren dient letterlijk als landmark; zie je de toren, dan zie je Alphen”, vertelt Woudsma. “Met het verlichten van de toren maken we Alphen aan den Rijn zichtbaar, letterlijk en figuurlijk. Daar profiteren veel Alphense partijen van, dus eigenlijk is het logisch dat we met elkaar samenwerken. Het zorgt voor saamhorigheid, ook als we de toren straks bij bijzondere gelegenheden verlichten. Met de toren wordt Alphen één.”

Alphenaren bepalen de kleur
Om die saamhorigheid een extra zetje te geven, zette marketeer Daniël Othman in samenwerking met VRHL Content en Creatie een ludieke actie op. Othman: “Op het moment dat de Alphense zendmast verlicht wordt, kan iedereen een foto of video maken van (zichzelf met) de verlichte toren. Deel je de foto of video via social media met #AlphenBlinkt, dan maak je kans om in januari de kleur(en) van de toren te bepalen. Heel gaaf, want iedereen ziet het resultaat!” 

 

Deel deze pagina

Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken deze cookies alleen voor het verzamelen van analytische gegevens. Deze gegevens zijn volledig anoniem en uw privacy wordt hierin niet aangetast.